
1

Swift adaptation to new circumstances or 
environments has long been one of the mainstays 
of the Armenian national character. Perhaps it is 
precisely this peculiarity that accounts for the 
strength of the Armenian diaspora extending 
its global reach with an increasing number of 
supporters. There are about 10 million Armenians 
in the world and only one third of them live in 
the Republic of Armenia. USA, France, Georgia, 
Syria and Lebanon are the leading countries 
with the largest concentrations of Armenian 
population, but Russia is the country that has 
the largest number of Armenian population, 
though it often goes unnoticed. Today, around 
2.5 million Armenians live in Russia.

Historically, one of the largest Armenian 
diaspora was based in Russia. As a consequence, 
Armenians today find ample representation in 
almost all aspects of the Russian society. With a 
presence in almost every Russian city, about half 
of the Armenians live in the southern regions of 

the country (Krasnodar, Stavropol and Rostov). 
In Moscow alone, there are more than 100,000 
Armenians. Moreover, agencies and cultural 
centers of the Union of Russian Armenians are 
active in 65 of the 85 federal subjects of Russia 
and 642 cities. The Armenian community in 
Russia is almost seamlessly integrated into 
the Russian society. Indeed, Armenians, who 
today hold important positions in the Russian 
public domain, enjoy a very privileged position. 
Therefore, the Armenians undoubtedly have a 
palpable impact on the Russian policy-making 
machinery.

Armenians in Russia, who identify themselves 
as Russian patriots at every opportunity, also 
make a point of maintaining their ties with their 
homeland. Therefore, the permanent positioning 
of Armenia as an ally of Russia and the influence 
of the Armenian lobby on Russian politics are 
inseparable.

THE ARMENIAN LOBBY IN 
RUSSIA AND THE POWER 
OF THE MEDIA
Mokhmad Akhiyadov 

AnalysisTo cite this article:  Akhiyadov, M. (2020). “The Armenian Lobby in Russia and the Power of the Media”, 
INSAMER, 19.02.2020.



2

For example, Sergey Lavrov, who has been 
Russia’s foreign minister since 2004, is of 
Armenian stock. However, Lavrov has so 
far only made one statement about his ethnic 
origin. Lavrov, who met with the students of the 
Russian-Armenian University on February 17, 
2005, said “Clean Armenian blood flows in my 
veins” in response to a question on his ethnic 
origin.

Armenians also have an important place in 
Russian economy. Eight businessmen of 
Armenian origin have been included in the list 
of the 200 richest people in Russia, published 
by Forbes magazine in April 2019. These 
businessmen also maintain close ties with 
their homeland Armenia. For example, Samvel 
Karapetyan, the 29th richest person in Russia, 
became a member of the Investors Club of 
Armenia, which made headlines in 2017 with 
its intention to invest more than $3.2 billion 
in Armenia. Likewise, Ruben Vardanyan, who 
has a personal fortune worth $950 million and 
makes important donations in education, has 
major investments in Armenia.

In 2015, on the 100th anniversary of the 
deportation of Armenians, Vardanyan led a large-
budget project called 100 Lives in collaboration 
with famous Hollywood stars and human rights 
activists. The project was held to explain to 
the world about the deportation of Armenians, 
with the aim to portray it as “genocide”. The 
project also included the awarding of an annual 
international humanitarian aid prize called 
Aurora. The winner was selected from persons 
who risk their lives to save others. The prize was 
awarded in memory of Arshaluys Mardiganian, 
who moved first to Russia and then to the 
US during the Armenian deportation in 1915 
where she took the name Aurora Mardiganian. 
Ruben Vardanyan put Svetlana Mironyuk, a 
prominent figure in the media industry and also 
former executive editor of the news agency RIA 
Novosti, in charge of the 100 Lives project to 
manage and supervise all the work done under 
the project.

Russian media is the sector where the Armenian 
diaspora is at its strongest. Its effects were 

seen very clearly in November 2015 during the 
fighter jet crisis between Russia and Turkey. 
While there were serious discussions on certain 
Russian TV programs after the crisis, there were 
also “hysterical cries” calling out for a full-
scale war against Turkey. It is no secret that the 
propaganda machine of the Armenian lobby 
played a part, either secretly or overtly, in the 
creation of this hostile climate portraying Turkey 
as Russia’s historical enemy where it makes sure 
that it never misses an opportunity to remind the 
public of past Turkish-Russian wars.

While there were voices in the Russian media 
advocating a more astute and prudent attitude 
towards the crisis between the two countries, 
the Armenian lobby feeding off anti-Turkish 
sentiment was bending backwards to “remind” 
the Russian public that Turkey is a “historical 
enemy”. The seething anti-Turkish sentiment 
was not just limited to TV screens; it also 
spread to print and digital media platforms. It is 
also no coincidence that “experts” like Sergey 
Kurginyan, Gevorg Mirzayan and Armen 
Gasparyan of Armenian origin or pro-Armenian 
figures like Semen Bagdarasov and Yevgeniy 
Satanovskiy were invited to prime time talk 
shows. It is understandable that these names 
have in one way or another connections with the 
Armenian lobby.

Some important media channels in Russia have 
turned into a kind of Russian propaganda network, 
due to their domination by the Armenians. The 
best examples are undoubtedly the Russia Today 
TV channel, whose executive editor is Margarita 
Simonyan of Armenian origin, and the Rossiya 
Segodnya International News Agency (MIA 
Rossiya Segodnya). The largest Russian media 
group, MIA Rossiya Segodnya, broadcasts in 
more than 30 languages, including English, 
Spanish, French, German, Arabic, Chinese and 
Turkish. There are various news agencies like 
Sputnik, RIA Novosti, InoSMI, and Prime under 
the umbrella of the most cited Russian news 
agency, MIA Rossiya Segodnya.

The influence of the Armenian lobby is clearly 
visible in the news that appears on RIA Novosti. 
For example, Azerbaijan’s occupied territory 



3

is defined as disputed territory in news reports 
about a topic as sensitive as Nagorno-Karabakh is 
made with reference to comments and arguments 
borrowed directly from the Armenian media. 
And the region is referred to as the “Republic 
of Astrakhan” instead of Nagorno-Karabakh. 
News sources of RIA Rossiya Segodnya cover 
the Karabakh issue from a completely pro-
Armenian perspective by distorting the facts 
instead of breaking down prejudices in a manner 
that goes against professional journalism.

Another example is Aram Gabrelyanov, head 
of the LifeNews TV channel, which is part of 
the News Media group. In a written statement in 
January 2016, the Azerbaijani Foreign Ministry 
criticized the channel saying that LifeNews 
journalists were broadcasting provocative 
programs based on lies and slander against 
Azerbaijan. However, as the station continued 
with its unchanged broadcasting policy, the 
concerned journalists were deported from 
Azerbaijan in April of the same year. By hacking 
into the email account of Aram Gabrelyanov in 
2017, the Russian hacker group known as Shaltai 
Boltai made public a series of correspondences 
revealing the activities of some Armenian 
journalists in Russia against Azerbaijan. In these 
correspondences, the executive editor of MIA 
Rossiya Segodnya, Margarita Simonyan was 
also mentioned. In one of the correspondences in 
question, Simonyan apologized to Gabrelyanov 
on behalf of her news agency for its report about 
Azerbaijan’s criticism of the broadcasting policy 
of LifeNews.

REGNUM is another news agency that seems to 
be in the grip of the Armenian lobby; it produces 
a constant stream of defamatory news that target 
Turkey. Established in 2002, the agency is 
manipulated by the Armenian lobby, sometimes 
directly and sometimes indirectly. In June 2014 
most of the agency shares were sold, and so the 
management changed hands. Although Vigen 
Akopyan, who was appointed executive editor 
in 2009, resigned in October 2014, nothing has 
changed about the Turcophobic broadcasting 
policy of the agency, as the new management 
of the organization is directly linked to the 

Armenian lobby and the current government in 
Russia. Yuliya Krijanskaya, who was appointed 
director general of the agency, was the former 
deputy chairwoman of the executive council 
of the United Russia Party, which rules Russia. 
More importantly, she is currently involved in 
a social movement called the Essence of Time, 
led by Sergey Kurginyan, at a management 
level. Sergey Kurginyan, whose nickname is 
“aggressive patriot”, is the greatest Armenian 
propagandist, constantly spewing bile and 
Turkophobia on Russian television.

Similarly, it is known that REGNUM is part of 
Gazprom-Media Holding, although this has not 
been officially announced. This is so because 
in 2014 almost all shares of the agency were 
bought by Gazprom. In addition, Alexander 
Bespalov, the new chairman of the news agency, 
sat on the management board of Gazprom until 
July 2019. All these data suggest that Gazprom-
Media is led by the Armenian lobby. The most 
concrete proof of this situation is the meeting 
that took place in December 2017 between 
then-Armenian President Serzh Sargsyan and 
Rafael Minasbekyan, who was general director 
of Gazprom-Media back then. The meeting was 
held following reports by NTV, the primary 
media instrument of the holding and one of the 
three most watched television channels in Russia, 
criticizing the relations between Armenia and the 
Western world that had been gaining momentum 
over recent years. Sargsyan wanted to meet with 
the Armenian manager at the helm of Gazprom-
Media regarding these news reports. In the 
wake of the meeting, a cooperation agreement 
was signed between Gazprom-Media and the 
Armenian State Corporation of Radio and 
Television. This makes it clear that Gazprom-
Media and REGNUM news agency (controlled 
by Gazprom-Media) are manipulated by the 
Armenian lobby.

Another remarkable fact in this context is the 
interview of Modest Kolerov, who became 
executive editor of REGNUM as the successor 
of Vigen Akopyan, with the leader of the Gulen 
movement Fethullah Gülen in February 2019. 
The interview in question is intended to give 



4

the reader the idea that it is more profitable for 
Russia to cooperate with the Gulen movement 
and not with the Turkish government.

Vigen Akopyan, who was executive editor of 
REGNUM for four years, stepped down from 
this position in 2014 to become co-founder and 
executive editor of Eurasia Daily (EADaily) 
news agency, founded in 2015. Although 
Akopyan resigned from his post in 2017, 
the influence of the Armenian lobby behind 
EADaily has continued to grow, let alone 
showing the slightest sign of weakening. To 
replace Akopyan, Aleksey Demin, who worked 
as a journalist at REGNUM from 2008 to 2014, 
was appointed executive editor of EADaily. In 
addition, the deputy executive editor Mikhail 
Agadjanyan and the editor-in-chief of the South 
Caucasus department Anna Beglaryan are also 
of Armenian origin, like the many others who 
work at the agency. The Turkophobic publishing 
policy embraced by the news agency is 
manifested in almost every article dealing with 
the Turkish world, and in almost every news item. 
For example, in an article about Turkey’s soft 
power, Ottoman soldiers who lost their lives in 
1918 in Dagestan’s capital, Makhachkala, were 
described as “war criminals” and the erection of 
a monument in memory of these soldiers was 
described as “treason and separatism”.

In summary, the Armenian lobby, which presents 
itself as Russia’s greatest patriot, is one of the 
important actors shaping the consciousness of 
Russian society with the power it holds in the 
media industry. This situation, however, raises 
the question of to what extent does this policy of 
the Armenian lobby align with Russia’s national 
interests. Indeed, the policies of the Armenian 
lobby run counter to Russian interests, let 
alone not chime in with them. For example, 
manipulative attacks of Armenian “experts” on 
the Russian media during the fighter jet crisis 
between Turkey and Russia in 2015, were 
nothing short of efforts to align Russia’s foreign 

policy with the interests of the Armenian state 
and diaspora. Besides, even if Russia’s national 
interests are being jeopardized by this policy, 
this does not stop the Armenian lobby.

So, while the Armenian lobby, which feeds off 
Turkophobia, is this strong in the Russian media, 
how about the diaspora of the Turkic people in 
Russia? According to unofficial figures, about 
three million Azerbaijanis live in Russia today. 
However, the influence of the Azerbaijani 
diaspora, which is about the same size as the 
Armenian diaspora, lags far behind that of the 
Armenian diaspora in the Russian society. In 
this context, there are hardly any experts in the 
Russian media who can deflate the anti-Turkish 
and anti-Azerbaijani propaganda spread by the 
Armenian lobby, refute their theses and make 
counter-arguments. This was best illustrated in 
the fighter jet crisis that broke out in 2015. At 
that time, talk shows on Russian TV channels 
that were fixated by the crisis, which had become 
a hot-button issue, were replete with Armenian 
experts who kept beating the drums that Turkey 
had been an enemy of Russia all along and that 
Russia should declare war, while there were 
hardly any experts advocating or defending 
Turkey. During that intense anti-Turkish 
propaganda in the Russian media, the only figure 
that stood opposed to such opprobrium was the 
Azerbaijani Fuad Abbasov. However, Abbasov, 
who did not get the support he expected from 
Ankara and Baku, was expelled from Russia in 
2019 with the efforts of the Armenian lobby.

Even though the number of Russian tourists 
coming to Turkey and the number of marriages 
between Turks and Russians is constantly 
increasing, the negative image of Turks in 
Russian society still lives on. If the Turkish 
world is to counter the attacks by the Armenian 
lobby, it is essential that it makes the necessary 
investments and mobilizes the required human 
resources.


